Vliegangst, pfff al in de winter begint de ellende. Je partner wil een zomervakantie boeken en weleens wat verder weg dan wat jullie met de auto aankunnen…..Of je familie in Verwegistan vraagt of je nu eindelijk een keer op bezoek komt….Voor je werk wil je baas dat jij naar dat congres gaat waardoor je moet gaan vliegen….En je wil zó graag eens naar dat prachtige eiland zodat je zeker bent van zon in de meivakantie…..Je ontkomt er niet aan! Eens moet je de vlucht wagen! Waarom dan nog langer wachten? Geen nood, InSight4U vertelt je in de 4 belangrijkste stappen hoe je kunt dealen met je vliegangst. Er is namelijk voor alles een oplossing. Lees verder voor zinvolle tips en informatie.

Wat is eigenlijk vliegangst?

Zodra je de slurf inloopt, zit je hart al in je keel, voel je je klamme handen en zou je het liefste willen vluchten. Wat zijn eigenlijk de kenmerken van vliegangst?

Mensen met angst om te vliegen, vliegangst, krijgen vaak hartkloppingen, hebben last van zweethanden, worden onrustig, voelen hun hart tekeer gaan en halen sneller adem, krijgen last van hyperventilatie, trillen, denken niet meer rustig na, worden misselijk of duizelig en verkrampen vaak. Herken je dit? Lees verder zodat je de tips kunt toepassen!

En waarom hebben zoveel mensen last van vliegangst?

Vliegangst is een verzamelnaam voor meerdere angsten. 1 op de 3 mensen hebben last van vliegangst. Pink Panther vliegtuigBedenk dat een vliegangst voor de een iets anders inhoudt dan voor de ander ook al hebben we allemaal min of meer last van dezelfde symptomen. Onder vliegangst kan hoogtevrees zitten. Je bent ook nogal op wat kilometers hoogte. Of er speelt dat je opgesloten zit in een relatief kleine ruimte, claustrofobie. Ook kan anticipatie angst de oorzaak zijn van je vliegangst, je bent dus bang om bang te worden. Misschien speelt er hypochondrie, bang om ziek te worden. Angst om de controle uit handen te geven. Je ziet, er zijn vele onderliggende oorzaken die een rol kunnen spelen bij vliegangst. Natuurlijk kun je ook last hebben van ‘a bad experience’ bv doordat het vliegtuig tijdens het landen een doorstart moest maken.

Hoe deal je ermee?

Dat is natuurlijk de hamvraag: hoe ga je ermee om zodat je meer ontspannen durft te vliegen? Er zijn een aantal dingen die je kunt doen waardoor je rustiger blijft.

  1. Beat the stress’: een goede voorbereiding is belangrijk. Zorg dat je op tijd op het vliegveld bent. Drink geen cafeïnehoudende dranken en eet geen suikers want daarin zitten stoffen die je nerveus maken. En laat alcohol staan, het helpt je juist niet. Doe wat ontspanningsoefeningen tijdens de take-off en landing.
  2. Zet je alarmbellen uit: Iedereen heeft een ‘ingebouwde’ alarmbel en dat is goed. Het zit je in de weg als die steeds rinkelt terwijl er geen gevaar is. Leer jezelf aan je alarmbel uit te zetten door afleiding te zoeken. Lees een goed boek, kijk een film, luister je favoriete muziek, klets met je buren, speel een spelletje of visualiseer je vakantieplekje. Zorg ervoor dat er smilies in je hoofd ontstaan ipv alarmbellen die onnodig rinkelen en je vermoeien.
  3. Denk de goede kant op: je hoofd zit vol met doemscenario’s en dat beïnvloed je gevoel. Klinkt logisch! Wat nu als je die negatieve gedachten echt onder de loep neemt? Stel jezelf vragen als: wie zegt dat dat gebeurd. Waarom zouden er zoveel mensen ter wereld vliegen als het zo gevaarlijk zou zijn als ik nu denk? Sinds wanneer kan ik in de toekomst kijken, hoe vaak is dit al gebeurd? Wat heb ik nodig om weer rustig te worden? Denk positief.
  4. Focus op vertrouwen: Vertrouw de vliegmaatschappijen. De ´kisten´ zijn zo goed tegenwoordig en vliegen is nog altijd vele malen veiliger dan autorijden. Ik hoor je denken: maar in de auto zit ík achter het stuur! Vergeet niet dat je te maken hebt met heel veel medeweggebruikers en daar heb je geen enkele controle over. De kans op een ongeluk in de lucht is 1 op de 11 miljoen! De verkeersleiders kijken mee met elke vlucht! En turbulentie heeft niets te maken met het vliegtuig. Het vliegtuig beweegt op de golven van de beweging van de lucht, niet meer en niet minder!

Wat als je nog iets extra’s nodig hebt?

Oké, je past alles toe maar bent nog niet zeker genoeg van je zaak om te gaan vliegen of hebt ook nog een vervelende ervaring van de vorige keer die je je hoofd niet uitkrijgt? Geen nood. EMDR behandeling werkt erg goed bij vliegangst. Het zorgt ervoor dat je angstplaatjes die tot last zijn in je hoofd opgeborgen worden in je herinneringenkast zonder de emotionele balast die je erbij ervaart. Of terwijl: daarna kun je echt met een rustig hart gaan vliegen.

Vaak kun je een heel eind komen in 3-5 gesprekken! Kom nu van je vliegangst af!
Neem vrijblijvend contact op via info@insight4u.nl.

Door: Marjon Peters, GZ-psycholoog & psychotherapeut K&J / volwassenen. EMDR practitioner en cognitief gedragstherapeut. InSight4U is gespecialiseerd in het behandelen van angstproblematiek, paniekaanvallen en vliegangst.

Save