Relatieproblemen: tips om je relatie te verbeteren, lees je mee?

Je zit in een gespannen situatie met je partner, voelt je niet veilig, hebt steeds ruzie en vraagt je meer en meer af of dit het nou is. Het lijkt of het steeds over de kleinste dingen gaat. Dit speelt al een flinke tijd en je kunt de cirkel maar niet doorbreken. Is dit herkenbaar?
Hier lees je wat er aan de hand zou kunnen zijn en wat je kunt doen om je relatie te verbeteren! Lees verder voor zinvolle tips en informatie.

Wat is de mogelijke oorzaak van jullie relatieproblemen?

  1. Communicatie, jullie bevinden je in een destructief patroon.

    Als je niet goed communiceert met elkaar dan ontstaat er onbegrip. Een verwijtende houding, steeds naar de ander wijzen zonder je eigen aandeel te zien, zuchten en steunen, je stem verheffen of schreeuwen, tegenstrijdige boodschappen afgeven en zwijgen zijn veelvoorkomende communicatieproblemen. Een relatietherapeut helpt je je bewust te worden van die patronen in jullie communicatie en van daaruit op een andere manier te gaan leren communiceren met elkaar.

  2. Afhankelijkheid van je partner

    Het komt vaak voor dat de een te afhankelijk is van de ander. Eigenlijk vraagt de afhankelijke partner steeds bevestiging van zijn/haar geliefde. Als die niet of niet meteen gegeven wordt dan ervaart de afhankelijke partner dat als afwijzing.

  3. We hebben ze allemaal: gevoelige plekken

    Als je nare ervaringen in je leven opdoet dan kunnen latere gebeurtenissen je daaraan herinneren. In je relatie kun je je opnieuw alleen voelen, niet gezien of afgewezen voelen. Voor je het weet voel je je zoals toen en dat beïnvloedt je gedrag en communicatie van nu met je partner.

Kortom er zijn allerlei oorzaken aan te wijzen waardoor het in je partnerrelatie niet goed gaat. Vaak is er sprake van een combinatie van factoren die een rol spelen.

En wat kun je doen om het te verbeteren?

  1. Dat wat je van een ander verwacht, laat dat zelf ook zien. Dat klinkt logisch en eenvoudig maar vaak verwachten partners van de andere partner terwijl ze zelf dat gedrag niet vertonen. Bv een kritische houding hebben, vind je het zelf lastig kritiek te verdragen, bedenk je dan hoe het zal zijn voor je partner als jij kritiek levert op hem/haar.
  2. Ben je bewust van de verschillen tussen jullie. In het begin van je relatie vallen de overeenkomsten op en waardeer je het verschil tussen jullie. Maar het kan al snel tot ergernis leiden. Bedenk je waarom je verliefd werd op je partner die zo anders doet en denkt.
  3. Breng tijd samen door. In de hectiek van alledag leven partners makkelijk langs elkaar heen. Maak tijd voor elkaar zoals je dat deed toen je verliefd was zodat je weer geniet samen.

Wat als je er toch niet samen uitkomt?

Je zit al te lang samen in een destructief patroon, je bent al te ver uit elkaar gegroeid en hebt al van alles geprobeerd om het te veranderen. Voel je je machteloos en zie je geen oplossing meer voor jullie? Neem dan contact op zodat je samen in gesprek kunt. Partnerrelatietherapie met EFT en zelfs EMDR kan jullie verder helpen.

Neem vrijblijvend contact op via info@insight4u.nl of lees verder op www.insight4u.nl

Door: Marjon Peters, GZ-psycholoog & psychotherapeut K&J/ volwassenen. EMDR Europe practitioner en cognitief gedragstherapeut. InSight4U biedt psychotherapie met partnerrelatiesessies.