Straat met politie en ambulance die het verkeer tegenhouden bij een ongeval

Een normale week, een gewone dinsdag en een alledaagse start van je dag…..tot je op televisie weer die nachtmerrie beleefd of via je online krant erachter komt wat zich afspeelt op dat moment in België. Wat vreselijk, wat heftig, opnieuw aanslagen en dit keer in Brussel. Ongeloof en angst is wat de klok slaat. Hoe dichtbij kan het komen en waar houdt het op? Hoe ga je om met je angsten voor deze verschrikkingen en wat als je zelf betrokken bent geweest bij een aanslag? InSight4U vertelt hoe je je hoofd koel kunt houden in deze nare en verhitte tijden.

Lamleggen

De angst van mensen voor de dreiging die heerst omtrent aanslagen en terrorisme neemt steeds meer toe. En terecht zou je denken want er gebeurd zoveel op dat vlak. Aanslag na aanslag en dreiging na dreiging, de media staat er bol van en de beelden zijn afschrikwekkend. En laten we eerlijk zijn: het is groter dan we aankunnen! Want welk antwoord hebben we nu eigenlijk op deze gekte? En het lijkt ook onverwacht te ontstaan, ineens, plotsklaps is er weer een aanslag gedaan. Het maakt ons angstig en legt ons lam. Hebbes, yes, precies wat een terrorist wil. Ons lamleggen, ons opsluiten in onze huizen, dat is wat de daders van terroristische aanslagen graag zien.

Van de wal in de sloot

Maar ja, reacties van hysterie en paniek helpen ons van de wal in de sloot. Laten we het hoofd koel houden en vooral ook naar de feiten blijven kijken. Want hoeveel vermeende terroristen zijn er eigenlijk in ons land? En hoeveel zijn dat er op onze hele bevolking? En hoe groot is de kans dat we omkomen bij een terroristische aanslag? De kans op een auto ongeluk is nog altijd vele malen groter. Want zeg nou zelf: hoeveel controle hebben we eigenlijk? Niet veel is het juiste antwoord. We hebben namelijk op geen enkel vlak controle, bedenk wat ons allemaal nog meer kan overkomen in het leven.

Wat dan?

De media schotelt ons alles voor en wij kauwen en herkauwen. Maar wat gebeurt er als we de boel nooit uitpoepen? Dan raken we verstopt! We lezen ons suf, kijken naar extra nieuwsuitzendingen en roepen mee op social media.

Praat erover met je vrienden, familie, collega’s en ga de discussie aan. Het lucht je op om uit te spreken wat er in je omgaat. Relativeer en maak het wat luchtiger. Hoe groot is de kans dat er een vliegtuig neerstort precies op jouw huis? Verder is het goed om korte metten te maken met je angstige gedachten. ‘Stel dat het bij ons gaat gebeuren?’ Onderzoek die gedachte alsof je geïnterviewd wordt. Wie zegt dat dat gaat gebeuren? Hoe groot is de kans dat het je gaat overkomen? En sinds wanneer kun jij de toekomst voorspellen? En vooral: welke andere, helpende en meer positieve gedachte kun je ervoor in de plaats zetten? ‘Gelukkig gaat alles tot nu toe goed en de kans dat het mij overkomt is echt heel klein!’ De eerste gedachte is een negatieve en boezemt angst in. De tweede gedachte is een meer positieve en zorgt voor meer lucht en maakt je actief in plaats van dat hij je lam legt.

Mocht je er toch niet uitkomen en wordt je angst allesoverheersend en allesbepalend? Of wil je praten over wat je hebt meegemaakt? Neem dan vrijblijvend contact op via info@insight4u.nl of lees verder op www.insight4u.nl

Door: Marjon Peters, GZ-psycholoog en psychotherapeut K&J en volwassenen. EMDR practitioner en cognitief gedragstherapeut.  InSight4U is gespecialiseerd in het behandelen van complexe trauma’s en angstproblematiek.