online psychologie & psychotherapie

Cognitieve Gedragstherapie – InSight4U

Cognitieve Gedragstherapie, wat is dat?

CGT bestaat uit Cognitieve therapie en Gedragstherapie. Het is de best onderzochte en meest wetenschappelijke vorm van psychotherapie van dit moment. Grondleggers van cognitieve gedragstherapie zijn Aaron T. Beck en Albert Ellis, zij stellen de cognities van de cliënt centraal. De cognitieve gedragstherapie behandeld al het gedrag en de gedachten die het probleem van de cliënt in stand houden.

De theorie van Cognitieve Gedragstherapie?

De basis van CGT wordt gevormd door het cognitieve model. Dit model stelt dat onze gevoelens en gedragingen worden beïnvloed door onze waarneming van gebeurtenissen. Niet de situatie of een gebeurtenis op zich bepaalt wat wij voelen, maar de manier waarop wij een situatie of een gebeurtenis interpreteren. Dus gedachten over een situatie leiden tot gedrag en gevoelens.

In de cognitieve therapie gaat het over de manier waarop de cliënt denkt en de emoties daarbij. Er zijn diverse oefeningen binnen de cognitieve therapie die aan de slag gaan met de negatieve gedachten maar ook met de gevoelens van de cliënt. Samen met de cliënt wordt aan de slag gegaan om die gedachten als het ware te onderzoeken. Het doel daarvan is om anders te leren denken.

In de gedragstherapie staat het gedrag van iemand centraal. Hoe iemand zich gedraagt bepaald in sterke mate hoe iemand zich voelt. Als je uit angst ergens niet naartoe gaat dan zal de angst over het algemeen niet verminderen maar verergeren. Tijdens gedragstherapie worden het probleemgedrag en de omstandigheid waarin die voorkomt in kaart gebracht. Vervolgens worden meer passende gedragspatronen bij die omstandigheid in kaart gebracht.

De combinatie van beide therapievormen is nog effectiever. Het beïnvloed namelijk zowel de manier van denken en interpreteren van de cliënt als de manier van doen.

Wanneer Cognitieve Gedragstherapie?

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat cognitieve gedragstherapie het meest effectief gebleken is bij depressie (alle vormen), angsten, een paniekstoornis, sociale fobie, een posttraumatische stress-stoornis, dwangproblemen en andere problematiek.

Cognitieve Gedragstherapie, voor wie?

Cognitieve gedragstherapie is geschikt voor kinderen, jongeren, jong-volwassenen en volwassenen. Ook tijdens partnerrelatietherapie is CGT goed bruikbaar.

Behandelaar Marjon Peters

Marjon Peters is cognitief gedragstherapeut en lid van de Vereniging Gedragstherapie en Cognitieve Therapie. Tijdens de therapie maak ik veelvuldig gebruik van cognitieve gedragstherapie. Daarnaast ben ik BIG geregistreerd als GZ-psycholoog en psychotherapeut. Meer informatie over Cognitieve Gedragstherapie kunt u vinden op Cognitieve Gedragstherapie: Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie.

Geïnteresseerd? Neem nu contact met me op voor vrijblijvende informatie of een afspraak,  contactformulier / aanmeldformulier.

 

InSight4U | info@insight4u.nl | + 31 647882138