online psychologie & psychotherapie

Cognitieve Gedragstherapie – InSight4U

Cognitieve Gedragstherapie, wat is dat eigenlijk?

Deze behandeling bestaat uit 2 delen, ten eerste Cognitieve therapie en ten tweede Gedragstherapie. Omdat dit een vorm is van therapie die goed onderzocht is werkt hij ook écht goed. Dus ook jij kunt meteen aan de slag. In deze therapie staan je gedachten (cognities) centraal. Kortom de cognitieve gedragstherapie behandeld al je gedrag en gedachten die zorgen dat je problemen blijven bestaan.

De theorie over Cognitieve Gedragstherapie?

Het idee: onze gevoelens en gedragingen worden bepaald door hoe we tegen de dingen aankijken die we meemaken. Dus niet de situatie of een gebeurtenis bepaalt wat wij voelen. Kortom: wat we ervan vinden. Dat betekent dat je gedachten over een situatie ervoor zorgen dat je gevoelens ervaart. En dat roept weer gedrag op.

De cognitieve therapie gaat over de manier waarop je denkt en wat je erbij voelt. Dus als je negatief denkt dan voel je je ook rot en kom je niet in actie. Er zijn oefeningen binnen de cognitieve therapie die aan de slag gaan met de negatieve gedachten maar ook met de gevoelens van de cliënt. Samen met je wordt aan de slag gegaan om die gedachten als het ware te onderzoeken. Dus het doel daarvan is om je anders te leren denken.

In de gedragstherapie staat het gedrag van iemand centraal. Hoe je je gedraagt bepaald sterk hoe je je voelt. Stel je gaat uit angst ergens niet naartoe. Dan zal je angst niet verminderen maar verergeren. Tijdens de gedragstherapie kijk je welk gedrag een probleem is en wanneer je daar last van hebt. Vervolgens onderzoek je welk gedrag meer passend is in die situatie.

De combinatie van deze 2 therapievormen is nog beter. Het werkt echt! Want je werkt namelijk aan je manier van denken en hoe je daarover denkt maar ook aan je manier van doen.

Wanneer doe je Cognitieve Gedragstherapie?

Uit onderzoek aan de universiteit blijkt dat deze vorm van therapie heel goed werkt. Dat komt omdat er veel structuur geboden wordt. Vandaar dat hij geschikt is voor allerlei problemen. Denk daarbij aan problemen als depressie, angsten, een paniekstoornis of sociale fobie. Maar ook een posttraumatische stress-stoornis, dwangproblemen en voor vele andere problematieken is deze behandeling werkzaam.

Voor wie is deze therapievorm geschikt?

Deze behandelvorm werkt goed voor kinderen, jongeren en ook voor volwassenen. Ook tijdens partnerrelatietherapie is cognitieve gedragstherapie goed bruikbaar.

Je behandelaar Marjon Peters

Marjon Peters is cognitief gedragstherapeut. En daarmee ben ik lid van de Vereniging Gedragstherapie en Cognitieve Therapie, in Nederland. Natuurlijk maak ik daarom vaak gebruik van cognitieve gedragstherapie. Daarnaast ben ik BIG geregistreerd als GZ-psycholoog en psychotherapeut. Je kunt me terugvinden op www.bigregister.nl. Als je nog meer lezen, kan dat. Kijk snel op de website van Cognitieve Gedragstherapie: Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie.

Interesse gewekt? Neem dan nu contact met me op voor vrijblijvende informatie of een afspraak,  contactformulier / aanmeldformulier.

 

InSight4U | info@insight4u.nl | + 31 647882138